پرنده مینا (Sturnidae)؛ تاریخچه، نژادها و گونه‌های مختلف آن

نوع مقاله : حیوانات خانگی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد تغذیه دام، گروه مهندسی علوم دامی، دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، کرج، ایران

2 دانشجوی کارشناسی گروه مهندسی علوم دامی، دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، کرج، ایران

چکیده

پرنده مینا (Sturnidae)
مینا، پرنده‌ای از خانوادۀ سار «Sturnidae» است که به دو صورت وحشی و اهلی وجود داشته و دارای نژاد‌های مختلفی است که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به مینای گوشواره‌ای و مینای معمولی اشاره کرد. این پرنده در زبان فارسی با اسامی مختلفی مانند «مینا»، «مرغ مینا»، «مینای سخنگو» و نیز «مرغ مقلد» شناخته می‌شود. همچنین، در زبان عربی «المینه»، در زبان انگلیسی Mynah، Myna، Minah، Mynas، Mina، در زبان فرانسوی و اسپانیایی Martin، در زبان آلمانی Beo و در زبان ترکی Mina گفته می‌شود.
«مینا» در حقیقت یک نام هندی با ریشه‌ای سانسکریتی است که از زبان هندی به سایر زبان‌ها راه یافته است. گونۀ وحشی این پرنده در جنگل‌ها و دشت‌ها پراکنده است و گونۀ اهلی آن را می‌توان در بسیاری از خانه‌ها مشاهده کرد. مرغ مینا پرنده‌ای کاملاً اجتماعی و پر سر و صدا است که تا حدودی مانند سارها حالت تهاجمی دارد. در صورتی که به هر دلیلی مورد آزار و اذیت قرار گیرد یا احساس خطر کند به درختی نزدیکی لانه‌اش رفته، صداهای بسیار بلند و ناهنجاری را به معنای اعتراض از خود در می‌آورد. این پرندگان در مدت زمان بسیار کمی خود را با محیط و شرایط اطراف خود تطبیق می‌دهند. بیشتر اجتماع آن‌ها در زمین‌های بایر و اطراف باغ‌ها است.
در واقع هدف از ارائه این مطلب، معرفی اجمالی پرندۀ مینا و بیان تاریخچه، نژادها و گونه‌های مختلف آن است.

مقدس، ا. (1394). "پرورش، نگهداری و بیماری های مینا".  انتشارات نیلوبرگ، چاپ هفتم، تهران، ایران.
سالاری، ج. (1388). "پرورش پرندگان زینتی (قناری، کبوتر، کاسکو، فنچ، مرغ عشق، مرغ مینا)". مرز دانش، آب نگاه، چاپ دوم، تهران، ایران.