ماهی‌های آکواریومی؛ دسته‌بندی و معرفی چند نژاد بازار‌پسند

نوع مقاله : حیوانات خانگی

نویسندگان

دانشجویان کارشناسی گروه مهندسی علوم دامی، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، کرج، ایران

چکیده

امروزه زندگی ماشینی فاصله میان انسان با طبیعت را به‌ طور محسوسی افزایش داده است و بدون آن که خود متوجه باشیم در اثر عدم استفاده از جذابیت‌ها و امکانات طبیعت پیوسته دچار خستگی روحی و اعصاب هستیم. با توجه به این کمبودها، در صورتی که برخوردی با گیاهان و یا جانوران داشته باشیم، ناخودآگاه به ‌سوی آن‌ها جلب شده و ممکن است ساعت‌ها محو تماشای آن‌ها شویم.
 دسته‌ای از انسان‌ها شیفته طبیعت دنیای شگفت‌انگیز زیر آب هستند. دنیایی که مملو از عجایب و ناشناخته‌ها، مملو از گیاهان و جانوران کوچک و بزرگ و دنیایی مملو از نقش‌ها، رنگ‌های جذاب و خیره‌کننده است. به ‌طور کلی طبیعت زیر آب، چنان آرامش ‌بخش و شادی‌آفرین است که در سال‌های اخیر، در جامعه گرایش زیادی نسبت به آن به چشم می‌خورد. بنابراین آوردن این دنیای زیبا به محل زندگی به ‌عنوان قسمتی از طبیعت، فقط در مقیاس بسیار کوچک، در مخازنی مخصوص، به نام «آکواریوم»، امکان‌پذیر است (ارجینی، ۱۳۷۹).
دنیای زیر آب و شگفتی جالب آن همیشه مورد توجه انسان‌ها بوده است و برخی از پژوهشگران عمر خود را وقف آن نموده‌اند. این علاقه به آرامش دریا و قرار دادن یک سمبل کوچک از طبیعت در کنار زندگی ماشینی امروزی، باعث شده است که افراد زیادی تمایل به خرید و استفاده از آکواریوم داشته باشند. با این وجود، در این سری از شماره نشریه علمی- ترویجی (حرفه‌ای) دامِستیک، سعی بر این است که مطالبی در رابطه با ماهی‌های آکواریومی به اشتراک گذاشته شود که در ادامه به آن پرداخته خواهد شد.

ارجینی، م. (1379). "آکواریوم (نمادی از طبیعت زیر آب)". انتشارات نقش‌مهر، چاپ اول، تهران، ایران.
فرشچی، ع. (1360). "آکواریوم به زبان ساده". انتشارات نوبهار، چاپ اول، تهران، ایران.
http://www.parsipet.ir
https://www.thesprucepets.com
https://sciencing.com