دستاوردهای تحقیقاتی جدید تجاری شده در حوزه‌ی دام و طیور

نوع مقاله : مقاله مروری

نویسنده

دانشجوی کارشناسی علوم دامی، گروه علوم دامی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز، آذربایجان شرقی، ایران

چکیده

مرغداری‌­ها از جمله مراکز بسیار سود­ده در صنعت مواد غذایی بوده و در برخی از موارد به صورت سنتی اداره می­‌شوند و ممکن است مشکلاتی را به همراه داشته باشند. سیستم مرکزی کنترل وضعیت مرغداری سیستمی است که در آن پارامترهای محیطی مانند دما، رطوبت و گازآمونیاک اندازه­‌گیری شده و به سیستم مرکزی انتقال می­‌یابد که به وسیله آن، مرغدار می‌­تواند مدیریت بهتری نسبت به سالن مرغداری داشته باشد. به علاوه می‌­توان با اتصال به شبکه اینترنت، داده­‌ها را به کامپیوتر یا تلفن همراه هوشمند انتقال داد و فرد از این طریق نسبت به مرغداری مانیتورینگ انجام دهد. ورم پستان در گاو را به ورم پستان تحت حاد، حاد، فوق­‌حاد و مزمن دسته‌بندی می‌­کنند که تشخیص ورم پستان تحت حاد و در مواردی مزمن به صورت بالینی ممکن نیست و باید در آزمایشگاه مشخص شود. امّا Milk Checker وسیله­‌ای است که به کمک آن می‌­توان ورم پستان را در محل تشخیص داد. یکی از مشکلات اساسی در پرورش گاوهای شیری و گوشتی که با مواد غذایی کنسانتره­‌ای و پر انرژی تغذیه می­‌شوند، بروز اسیدوز در دام است. بنابراین برای کنترل آن باید از خوراک پر انرژی کمتری استفاده کرد که در این صورت ممکن است نیازهای دام برطرف نشود. به همین جهت توصیه می­‌شود از وسیله‌ای استفاده کرد که مرتباً اسیدیته­‌ی شکمبه را سنجیده و آن را به دامدار ارائه دهد. یکی از این ابزارها PH متری است که در شکمبه گاو قرار گرفته و با استفاده از امواج آنالوگ داده‌­های آن قابل انتقال به گیرنده‌­ای در خارج از بدن دام است.

کلیدواژه‌ها


Glennon, T., O'Quigley, C., McCaul, M., Matzeu, G., Beirne, S., and et al. (2016). “SWEATCH: A wearable platform for harvesting and analysing sweat sodium content.” Electroanalysis, 28(6), 1283-1289.
Lee, J., Noh, B., Jang, S., Park, D., Chung, Y., and et al. (2015). ”Stress detection and classification of laying hens by sound analysis.” Asian-Australasian Journal of Animal Sciences, 28(4), 592.
Neethirajan, S. (2017). “Recent advances in wearable sensors for animal health management.” Sensing and Bio-Sensing Research, 12, 15-29.
Nogami, H., Okada, H., Miyamoto, T., Maeda, R., and Itoh, T. (2014). “Wearable wireless temperature sensor nodes appressed to base of a calf's tail.” Sens. Mater, 26, 539-545.
Sellier, N., Guettier, E., and Staub, C. (2014). “A review of methods to measure animal body temperature in precision farming.” American Journal of Agricultural Science and Technology, 2(2), 74-99.
Zhang, L., Lu, J., Okada, H., Nogami, H., Itoh, T., and et al. (2017). “Low-power highly sensitive pH sensor with μdots protective structures for monitoring rumen in cows in real-time.” IEEE Sensors Journal, 17(22), 7281-7289.