مروری کوتاه بر مباحث تغذیه‌ای ماهی‌های آکواریومی

نوع مقاله : حیوانات خانگی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد تغذیه دام، گروه مهندسی علوم دامی، دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، کرج، ایران

2 دانشجوی کارشناسی گروه مهندسی علوم دامی، دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، کرج، ایران

چکیده

مقدمه‌ای کوتاه
تغذیۀ صحیح ماهیان آکواریومی یکی از اصلی‌ترین نکات مورد توجه برای نگهداری این حیوانات زینتی و زیبا است که باید توسط افراد مرتبط با صنعت آبزیان زینتی و همچنین افرادی که از این حیوانات در منازل نگهداری می‌کنند به خوبی رعایت شود. بسیاری از بیماری‌های شناخته شده و یا ناشناختۀ ماهی‌ها عمدتاً در اثر سوء تغذیه و یا مصرف خوراک‌های آلوده به انواع عوامل بیماری‌زا ایجاد می‌شود. منظور از سوء تغذیه، ناهنجاری‌های ناشی از قرار دادن خوراک بیش از حد و آلوده، خوراک‌های حاوی کمبودهای پروتئین، چربی، مواد معدنی و ویتامین و یا خوراک‌هایی که به دلایلی طی نگهداری طولانی مدت ارزش تغذیه‌ای خود را از دست داده‌اند، در اختیار این حیوانات است (عمادی، ۱۳۸۹). در این سری از شماره نشریه علمی- ترویجی (حرفه‌ای) دامِستیک، سعی شده است تا مطالبی در رابطه با مقدار و انواع تغذیۀ ماهی‌های آکواریومی به اشتراک گذاشته شود که در ادامه به آن پرداخته خواهد شد.
میزان خوراک‌­دهی
اساساً آبزیان را باید با توجه به رفتار و نوع تغذیۀ آن‌ها تغذیه نمود. بر اساس تجربیات پرورش‌دهندگان، گرسنه نگه داشتن ماهی‌ها برای مدت زمان بسیار کم بهتر از سیرکردن بیش از حد آن‌ها یا به عبارت بهتر خوراک‌­دهی بیش از حد است. مصرف خوراک بالا و تغذیۀ ناسالم باعث چاقی بیش از حد، ورم روده، جمع‌شدن چربی دور قلب، داخل کبد، کلیه‌ها و اطراف اندام­‌های داخلی بدن می­‌گردد که این امر نهایتاً منجر به اختلال در عملکرد هر یک از ارگان‌­های درگیر می‌شود (عمادی، ۱۳۸۹). در این رابطه یک قانون عمومی وجود دارد که شامل دو اصل است: ١- خوراک‌­دهی یکبار در روز و ۲- پرهیز از خوراک‌­دهی با استفاده از اقلام خوراکی که مصرف آن­‌ها توسط ماهی‌­ها بیش از یک دقیقه به طول می‌­انجامد (فاضلی، ۱۳۸۹).

پیغان، ر. (1388)،" آبزی پروری برای دامپزشکان" انتشارات دانشگاه شهید چمران، چاپ دوم، اهواز، ایران.
عمادی، ح. (1389)،" آکوآریوم و تکثیر و پرورش ماهی های آکواریومی آب شیرین" انتشارات علمی آبزیان، چاپ دوم، تهران، ایران.
فاضلی، ز. (1389)،" راهنمای کامل آکواریم آب شیرین و شور" انتشارات فرهنگ نور ، چاپ دوم، تهران، ایران.
Gatlin III, D.M. (2002). “Nutrition and Fish Health.” In: Halver, J.E. and Hardy, R.W., Eds., Fish Nutrition, No. 3, Academic Press, London, 671-702.
Klontz, G. W. (1992). “Fish Medicine.” Philadelphia. 343.
NRC (National Research Council) (1993). “Nutrient Requirements of Fish.” National Academy Press, Washington, DC.
http://www.petzip.ir
http://www.esfahanfishing.ir
http://www.fishland.ir